Talvisäilytykset taitaa olla aika pitkälle, niin merkki- kuin mallikohtaisiakin. Jos vaikkapa tuohon minun Sea-Doo:hon lykkää pakosarjaan paineella glygolia, niin todennäköisesti se päätyy moottoriin (sylintereihin). Jos näin käy ja tavaraa on tarpeeksi, niin viimeistään konetta käynnistettäessä koko pannu hajoaa korjauskelvottomaksi.
Tämän täystuhon saa aikaan helposti myös paikallaan käynnistäessä. Tarvitaan vain vesiletku sille tarkoitettuun reikään ja väärä työjärjestys.
Oikea järjestys on ensin letku kiinni, sitten kone käyntiin ja vasta kun kone käy, niin vesihanan saa avata. Sammutus = ensin vesihana kiinni > vasta sitten kone sammuksiin.
Yhden tällaisen väärä työjärjestys-tapauksen olen nähnyt ja tuho oli totaalinen. Lohko halki yms. kivaa..
Ainakin ohjekirjan mukaan tuossa minun laitteessa pakosarja pitää puhaltaa paineilmalla kuivaksi. Välijäähdyttimen letku käsketään irrottamaan ja käyttelemään hetki kondenssivesien poistamiseksi. Tulpat irti, ruikkaus öljyä sylintereihin ja pientä pyöritystä hetki ilman tulppia. Akku irti ja lataukseen, siinä ne tärkeimmät taisi ollakin. Sylintereihin ruikittavan öljyn määrän kanssa kannattaa myös olla varovainen ja tosiaan pyörittää konetta ilman tulppia. Öljy kun puristuu yhta huonosti kasaan kuin vesi ja saattaa tehdä samat em. temput.
Ai niin, Sea-Doon moottorin saa täytettyä vedellä myös liian suurella hinausnopeudella. Oliko se ~20 km/h, jota ei saisi jettiä hinattaessa ylittää.. Melkeinpä hinauksen jälkeen irrottaisin tulpat ihan varmuudeksi ja pyörittelisin konetta niin, että mahdollinen vesi poistuisi.
Käyttöohjeet kannattaa oikeasti lukea.
P.s. Ja selvyydeksi vielä. Tuossa mun Sea-Doossa on siis suljettu nestejäähdytys. Kuitenkin pakosarja jäähdytetään erikseen meri / järvivedellä. Siitä johtuu siis nuo "ihmeellisyydet". Ei olisi ollut mitään käsitystä asiasta, jos en olisi käyttöohjetta lukenut. Harmi vaan, kun siinäkään ei selkeästi kerrota mitä pahimmassa tapauksessa oikeasti tapahtuu. Se tieto piti hankkia muualta - kiitos Sammylle :)
Jos talvisäilytyspaikka on lämmin ja jetin saa sinne ennen pakkasia, niin tyhjentelyt ja puhaltelut voi ymmärtääkseni unohtaa..